Een team heeft een eigen dynamiek waar je als leidinggevende best rekening mee houdt. Het team bestaat immers uit deelnemers die elk vanuit eigen verwachtingen en noden in interactie gaan met elkaar. Erbij horen, erkenning, macht, status ... zijn hierbij belangrijke thema's. Vertrouwen in mekaar is fundamenteel. Het team ontwikkelt doorheen de tijd ook een eigen identiteit. Werken met een nieuw, opstartend team is volledig anders dan werken met een ervaren, performant team. De rol van de leidinggevende is navenant totaal verschillend.
Om performant te zijn, moet een team een aantal basisvoorwaarden vervullen. Vooreerst is het van belang om een inspirerende, geƫxpliciteerde en gedragen ambitie te delen. Dit beeld is vertaald in duidelijke en haalbare doelstellingen. Hierop enten zich afspraken van wie wat doet op welke manier: welke zijn de verschillende (hoofd)taken en rollen, hoe zijn die verdeeld, en hoe worden ze uitgevoerd? Het spreekt vanzelf dat teamgrootte en -samenstelling ook bepalend zijn voor de performantie. Goed leiderschap houdt rekening met de diverse krachten en vaardigheden in het team en creƫert de ruimte voor teamleden om voortdurend bij te leren. Teamleden zijn zich best ook bewust van hun verantwoordelijkheid voor de collectieve prestaties van het team. Belangrijke processen om in de gaten te houden en goed te regelen zijn communicatie en feedback enerzijds en besluitvorming anderzijds. Tot slot vraagt een goede teamwerking een bewuste en vaardige omgang met conflicten.
De werking van een managementteam stelt bijkomende eisen omdat dit team de koers bepaalt, de bakens uitzet en de organisatie of het bedrijf hoort te inspireren naar steeds betere resultaten voor klant (en medewerker en samenleving). In die zin is de performantie van een managementteam rechtevenredig met de focus op resultaat en impact van de grotere organisatie. Deze principes gelden mutatis mutandis ook voor een geloofs en woongemeenschap.