Leidinggeven is van oudsher een complex samenspel van vele rollen en vaardigheden.
De basis bestaat uit :
- mensen samenbrengen, inspireren en ondersteunen rond bepaalde doelen
- richting geven aan de realisatie ervan
- het werk verdelen, coördineren en opvolgen in functie van het realiseren van vooropgestelde resultaten
Leidinggeven is ook een voortdurende dans tussen vele spanningen (taakgericht vs. mensgericht, aandacht voor medewerkers vs. aandacht voor aandeelhouders-bestuurders, interngericht vs. externgericht…). De huidige tijd kenmerkt zich door complexiteit en onvoorspelbaarheid. Globalisering van markten, onvoorspelbaarheid van overheidsreglementering, snelle evolutie in digitalisering, directheid van sociale media, stijgende impact van de klimaatverandering en oorlogen dichtbij of veraf leiden tot onzekerheid in de samenleving. Deze trends dringen zich ook op in de dagelijkse realiteit van leiders en managementteams van bedrijven en non-profitorganisaties. Succesvol leidinggeven onder onzekerheid en continuë veranderingen vraagt daarom een shift in het leiderschap.
Een aantal nieuwe, fundamentele dimensies of vaardigheden voor leidinggeven worden steeds meer nodig, waaronder :
- verbinding blijven maken met zichzelf (de eigen kern, waarom je doet wat je doet), tijd voorzien voor reflectie,
- overgang van solo leiderschap naar gedeeld leiderschap,
- versterken van de verbondenheid binnen het (leidinggevend) team, bedrijf, non-profitorganisatie, gemeenschap,
- erkennen en waarderen van verschillende perspectieven, ervaringen en achtergronden, een stem geven aan de diversiteit in eigen huis,
- vertrouwen op de creativiteit en bereidheid van medewerkers om bij te dragen aan zinvolle doelen, mede-eigenaarschap op te nemen,
- betrekken van medewerkers in de besluitvorming in zaken die hen rechtstreeks aanbelangen,
- creëren van ruimte waarin het volledige team, bedrijf, non-profitorganisatie of gemeenschap voortdurend leert en steeds beter in staat is om deel te nemen aan de zich ontvouwende toekomst.