Damien Versele

leerarchitect 

aannemer van (diepe) verandering

We cannot solve our problems with the same 

thinking we used when we created them (A. Einstein)

intro

Wat kunnen we leren uit het verleden? En … wat kunnen we leren uit de toekomst?

Terugblikken op het verleden laat toe te leren uit fouten, werkproblemen, een recente crisis of een incident. Het verleden inspireert om feedback te geven aan elkaar en - wie weet - successen te vieren. Leren uit het verleden maakt het mogelijk om werkprocessen te verbeteren en betrokkenheid en commitment van medewerkers te verhogen.


Soms valt het niet mee om te leren uit het verleden. Bepaalde (collectieve) denkpatronen lijken vastgeroest en blijven het handelen bepalen.  Dezelfde fouten blijven herhaald worden.  Het gevolg is slechte beslissingen, resultaten die niemand wil, gestrande veranderingsprocessen, beperkte creativiteit en innovatie, slechte samenwerking, lage medewerkersbetrokkenheid...  Het komt er dan op aan om de patronen van het verleden te doorbreken en te leren en handelen vanuit de toekomst, vanuit onze hoogste toekomstige mogelijkheden als individu, team, bedrijf, non-profitorganisatie of gemeenschap. Dit leidt tot een nieuwe vorm van kijken en samenwerken, een praktische integratie van hoofd, hart en handen.

1. Jouw uitdaging

  • Je team beleefde heel recent een crisis (met klanten, cliënten, patiënten, onder medewerkers) en je bent op zoek naar een passend vervolg,
  • Terugkerende problemen op het werk wil je op een lerende, niet sanctionerende manier aanpakken,
  • Je ervaart dat je bedrijf, non-profit organisatie of gemeenschap regelmatig geconfronteerd is met crisissen en je wil begrijpen welke systemen of processen hiertoe lijken aanleiding te geven,
  • Een aantal problemen blijven terugkomen en je weet er geen raad mee,
  • Je wil met je team begrijpen wat er gebeurt in de samenleving of in het subdomein waarin je bedrijf of non-profit organisatie actief is om hierop je strategie af te stemmen,
  • Je wil een andere weg inslaan met de groep mensen waarmee je samenwerkt of -leeft en je wil het grondig doen.

2. aanbod

Als leerarchitect ondersteunt Damien intervisies, peer review meetings, retrospectieves, leergroepen, coaching circles.  Hij begeleidt de collegiale ondersteuning en wederzijdse advisering bij werkproblemen en uitdagingen die er écht toe doen. Hij bevordert hierbij ook de persoonlijke reflectie én diepe, inspirerende dialoog met de teamleden. Goed begeleide intervisies versterken het commitment van teamleden, het vertrouwen en de flow op de werkvloer.