Wat kunnen we leren uit het verleden? En … wat kunnen we leren uit de toekomst?
Terugblikken op het verleden laat toe te leren uit fouten, werkproblemen, een recente crisis of een incident. Het verleden inspireert om feedback te geven aan elkaar en - wie weet - successen te vieren. Leren uit het verleden maakt het mogelijk om werkprocessen te verbeteren en betrokkenheid en commitment van medewerkers te verhogen.
Soms valt het niet mee om te leren uit het verleden. Bepaalde (collectieve) denkpatronen lijken vastgeroest en blijven het handelen bepalen. Dezelfde fouten blijven herhaald worden. Het gevolg is slechte beslissingen, resultaten die niemand wil, gestrande veranderingsprocessen, beperkte creativiteit en innovatie, slechte samenwerking, lage medewerkersbetrokkenheid... Het komt er dan op aan om de patronen van het verleden te doorbreken en te leren en handelen vanuit de toekomst, vanuit onze hoogste toekomstige mogelijkheden als individu, team, bedrijf, non-profitorganisatie of gemeenschap. Dit leidt tot een nieuwe vorm van kijken en samenwerken, een praktische integratie van hoofd, hart en handen.